Koncepcja pracy przedszkola

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2016/2019

Misja przedszkola

  • Naszym założeniem jest, aby nasi wychowankowie wyrośli na ludzi zdrowych, wrażliwych, twórczych, o szerokich zainteresowaniach i umiejętnościach
  • Zapewniamy wysokiej jakości edukację dla dzieci prowadzoną przez kompetentnych nauczycieli
  • Wychowujemy wrażliwego odbiorcę literatury i sztuki -umożliwiamy dzieciom prezentację ich osiągnięć w środowisku
  • Pragniemy pobudzić inwencję twórczą dziecka poprzez samorealizację w ekspresji słownej, muzycznej, plastycznej, ruchowej
  • Wszystkie dzieci w naszym przedszkolu będą miały stworzone przyjazne warunki rozwoju emocjonalnego, umysłowego i fizycznego
  • Zadbamy, aby rodzice byli współautorami sukcesów swoich dzieci
  • Przedszkole zapewni poczucie bezpieczeństwa, troszczyć się będzie zdrowie dzieci

Wizja przedszkola

  • Nasze przedszkole dąży do zapewnienia dzieciom dobrego samopoczucia emocjonalnego, moralnego, psychicznego i fizycznego
  • Stawiamy na przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku, promujące zdrowie i działania proekologiczne.
  • Kształtujemy osobowość dziecka, które żyje i rozwija się w swojej małej ojczyźnie w nierozerwalnym związku ze środowiskiem przyrodniczym, otoczeniem kulturalno -społecznym, w relacjach z rodziną, nauczycielem, grupą rówieśniczą i społecznością lokalną
  • Zachęcamy rodziców do współuczestnictwa w życiu przedszkola
  • Pragniemy, by nasi wychowankowie posiadali umiejętność racjonalnego myślenia i systematycznie zdobywali nową wiedzę i wielorakie umiejętności pozwalające im sprawnie funkcjonować w świecie ludzi, rzeczy i zjawisk

Model Absolwenta Przedszkola Miejskiego Nr 2

Absolwent naszego przedszkola:

Ma świadomość własnej tożsamości:

  • zna swoje imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania;
  • opowiada w kilku zdaniach o tym, czym zajmują się jego rodzice;
  • odczuwa więź uczuciową z rodziną i środowiskiem, w której wzrasta;
  • dostrzega różnorodność zwyczajów i tradycji rodzinnych;
  • rozpoznaje flagę polski, godło polski, herb swojego miasta;

Ma pozytywny obraz samego siebie:

  • dostrzega swoje mocne i słabe strony;
  • emocje wyraża w sposób akceptowany przez innych;
  • akceptuje odmienność innych;
  • dobrze się czuje w różnych grupach rówieśniczych, zna swoje prawa i obowiązki wynikające z katalogu praw i obowiązków przedszkolaka;

Śmiało wyraża swoje opinie:

  • trafnie ocenia zachowanie swoje i innych;
  • argumentuje swoje zdanie;
  • określa swoje samopoczucie werbalnie oraz za pomocą innych środków wyrazu.

Prezentuje aktywność i ciekawość poznawczą:

  • jest otwarty, twórczy, dociekliwy;
  • zadaje pytania;
  • chętnie podejmuje stawiane przed nim zadanie;
  • dąży do rozwiązywania problemów;
  • nie zniechęca się niepowodzeniami, szuka nowych rozwiązań;
  • wytrwale dąży do zakończenia jak najlepszego, na miarę swoich możliwości, wykonania zadania;
  • skupia się dłużej na wykonywaniu zadania, czynności;
  • wykorzystuje posiadaną wiedzę oraz umiejętności w sytuacjach edukacyjnych oraz życiu codziennym.

W zrozumiały sposób komunikuje się z innymi:

  • łatwo nawiązuję kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
  • wyraża swoje potrzeby i oczekiwania;
  • nazywa swoje stany emocjonalne;
  • uważnie i ze zrozumieniem słucha innych;
  • współdziała  w zabawie;
  • prezentuje siebie oraz efekty pracy swojej i zespołu.

Przestrzega zasad współżycia w grupie:

  • rozpoznaje sygnały umowne i reaguje na nie;
  • dostosowuje zachowanie do określonych poleceń;
  • akceptuje w zabawie propozycje innych;
  • używa zwrotów grzecznościowych adekwatnie do sytuacji;
  • szanuje pracę swoją i innych;
  • utrzymuje ład i porządek w miejscu zabaw i na półce indywidualnej, wywiązuje się z obowiązków, np. dyżurnego.

Troszczy się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo:

  • dba o higienę osobistą;
  • rozumie znaczenie zdrowego odżywiania, pobytu na powietrzu;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach, grach, zajęciach ruchowych;
  • przestrzega zasad przyjętych w zabawach ruchowych;
  • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
  • potrafi ocenić i uniknąć zachowania zagrażającego zdrowiu  i życiu, w domu i w środowisku;
  • rozumie znaczenie dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczeniu;
  • zna podstawowe zasady ruchu drogowego;

Jest samodzielny w samoobsłudze:

  • samodzielnie myje ręce;
  • samodzielnie spożywa posiłki;
  • samodzielnie ubiera się.

Praca dydaktyczna i wychowawcza w naszym przedszkolu prowadzona jest w oparciu o:

  • Podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  • Program Nasze przedszkole - program wychowania przedszkolnego autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby – Żabińskiej;
  • Program wychowawczy To, co w życiu ważne;
  • Program profilaktyczny  Tęczowy świat;
  • Program wychowania przedszkolnego zmodyfikowany na potrzeby dzieci niepełnosprawnych Nasze przedszkole
  • Program wspierania rozwoju mowy Mowa naszym skarbem;
  • Program taneczny Po prostu tańcz;
  • Program własny „Wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do Przedszkola Miejskiego Nr2
  • Program edukacji patriotycznej  Mój kraj w Europie;
  • Programwłasny Czytajmy dzieciom- czytanie rozwija wyobraźnię i kreatywność;
  • Program nauczania religii Kochamy dobrego Boga;
  • Program nauczanie języka angielskiego w Przedszkolu Miejskim Nr 2  w Wysokiem Mazowieckiem.

Cele strategiczne Koncepcji Pracy Przedszkola na lata 2016/2019

  1. Poczynić starania o zdobycie środków finansowych na zagospodarowanie placu zabaw, zakup środków dydaktycznych oraz na modernizację budynku przedszkola.
  1. Podnosić efektywność działań w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  1. Rozszerzać formy współpracy z instytucjami wspierającymi pracę przedszkola